Evo kako da otkrijete kojim vestima da verujete!
Dobro izveštavanje oduzima puno vremena. To takođe može biti skupo. Ako su vesti koje čitate besplatne i lako dostupne na internetu, razmislite šta to može značiti. Dobar reporter treba da bude plaćen za sav posao koji radi, kao i svi ljudi u časopisu. Autori vesti na nekim blogovima, pa čak i sajtovima mogu biti neplaćeni pisci. Mnogi od ovih pisaca nisu obučeni za izveštavanje. Njihovi izveštaji možda ne pružaju dubinu i brigu koju bi profesionalni novinar uložio da proveri činjenice.
Takođe, neke „vesti“ pišu ljudi koji rade za organizacije koje su više zainteresovane za promociju određene tačke gledišta a ne za tačnost. Ili je pristup sajta izražava pristrasan pristup, od vlasnika do novinara. To može dovesti do toga da namerno obmanjuju čitaoce. Možete potražiti pisce vesti i shvatiti ko ih plaća. Na primer, ako novac dolazi od kompanije koja se bavi proizvodnjom reklamiranog proizvoda, ono što piše u tekstu o istom možda nije u potpunosti istina.
Isto tako, proverite da li je sajt sa kojeg ste dobili informacije dobro proverili informacije koje prenose. Posebno tamo gde se vest čini „neverovatnom“, potražite znakove da je izveštač bio primereno skeptičan prema takvim tvrdnjama.
I ne zaustavljajte se na tome.
Da li se imenuje osoba koja je napisala priču ili intervjuisala izvor? Da li je ovaj pisac bio novinar – ili samo neko ko je čuo za neke nove tvrdnje? Da li je izveštač svoje izvore citirao po imenu? Da li je opisao šta je citirane izvore kvalifikovalo kao stručnjake za ovu priču? Da li vam je dao dovoljno informacija da biste proverili činjenice koje je pomenuo, poput citiranja objavljenog istraživačkog rada koji možete potražiti?
Da li su naučnici koji su citirani u vestima veštaci u datoj oblasti? Možda se čini očiglednim, ali detalje priče o nauci o klimi najbolje tumače drugi naučnici o klimi. Kada lekar, političar, ekonomista ili teolog komentariše nove podatke u priči o klimi ili nekom drugom polju van svog dometa, imajte na umu da su ti ljudi možda „stručnjaci“ – ali ne nužno u polju koje im omogućava potpuno razumevanje novih saznanja.
Ovo mesto možete da potražite u solidnim vestima. Profesionalni novinarai razgovaraju sa stručnjacima i citiraju ih. Traže nezavisni komentar. Navodimo svoje izvore. Ali prvo i najvažnije: skeptični su.
Takođe i bibiste trebali biti skeptični – prema svemu što pročitate, čak i ovde. Tako se ponaša pravi novinar.
Jelena je dugogodišnji medijski i organizacioni profesionalac sa veliki iskustvom u organizaciji i radu online platformi. Na VisKom-u Jelena vodi marketinške komunikacije, društvene mreže i uređuje sadržaje na online kanalima. Oblasti stručnog interesovanja i angažmana su mediji i marketinške komunikacije.